Klikk p� bildene                     Den 16. juni 2018 arrangerte.

Tasta Historielag

Sommertur til J�ren.

Referat fra Tasta Historielags sommertur 16 juni 2018.

Sommerturen dette  �ret gikk til J�ren med stopp p� frilufthuset p� Orre og Obrestad og Kvassheim fyr.
Det var 40 medlemmer med p� turen.

Som vanlig var det buss fra Ingvars reiser som stod for skyssen. De som var med ble plukket opp langs ruten
p� Tasta og deretter startet turen fra Shellstasjonen p� Randabergveien   Kl.09:30  ut til J�ren.

Til � fortelle om reisem�lene underveis hadde vi f�tt med oss Birger Lindanger
som er med i Fyrhistoriskforening og formann i Rogaland Historielag.
Han fortalte levende og inntresant om hvordan vi fikk fyr langs kysten og om de eldste fyr i verden.
Han k�serte hele turen nedover J�ren og vi fikk mye ny l�rdom om emnet.

F�rste stopp p� turen var frilufthuset p� Orre. P� grunn av privat arrangement fikk vi ikke komme inn der,
men siden v�ret var fint var det greit � se seg litt rundt og strekke p� bena.

Ferden gikk s� videre til Obrestad fyr.
Birger Lindanger fortalte at fyret er fra 1873 og det ble automatisert i 1991.
I 2006 kj�pte H� kommune fyret av Kystverket.
Fyrbygningen er i dag fyrmuseum og st�r slik det var i 1991 ved automatiseringen.
Husene til fyrvokterne er i dag til utleie.

Fyrmuseet og bostedene blir driftet av H� kommune. Obrestad fyr ble fredet i 1998.
Vi fikk ikke komme inn her men fikk se bygningene fra utsiden sammen med det flotte landskapet det er i omr�det.

Neste stopp var Kvassheim fyr som ble bygd i 1912 og var det siste leddet i utbyggingen av fyrene p� J�ren.
I 1990 ble fyret automatisert og avfolket og erstattet av en fyrlykt nede ved havnen.
I 2002 ble fyret overrakt J�ren Friluftsr�d. Siden dette fyret ikke er fredet har arkitekten kunne arbeidet fritt med utformingen og restaureringen. Enda er det arbeid som blir utf�rt p� et av husene.

Landskapet rundt fyret inneholder det st�rste gravfeltet p� J�ren.
Det er n� ca. 150 graver igjen av de opprinnelige 350-550 e.Kr.

Det er fine turveier langs stranden i omr�det. Friluftfyret blir drevet av J�ren friluftsr�d.
Inne i fyret ble vi servert middag, det var komle som stod p� menyen og den smakte veldig godt.
Vi hadde en fantastisk utsikt over landskapet og havet fra middagsbordet.
Det var anledning  til � se seg om i bygningen og utenfor b�de f�r og etter middagen.

Etter den gode middagen og dr�s med de andre deltakerne var det tid for hjemreise og
enda en kjekk tur med Tasta Historielag var omme.

Referent Marit
Salvesen                Foto:  Sven Haugbr�ten. og  Salve Salvesen.               Layout:  Lars Ikdal