   
                                                                                                          
   
 
                                                  
BES�K P� STAVANGER SJ�FARTSMUSEUM 
Dato: 31. aug. 2011 
Antall: 17 stk. 
 
PS! Trykk p� bildene for store bilder. 
Full skjerm, trykk tasten F11 f�r og etter bildene.
 
Vi ble mottatt av museumspedagog Ingrid L. M. Tjemsland i 
de lokalene som vi tidligere husker som �Straen m�bler�. Hun fortalte at de 
hadde funnet en dagbok av en danske som het Niel Waldemar Larsen som gikk om 
bord i barken Rosenberg her i Stavanger i 1898. Han reiste til Cape Town og 
derfra til New Orleans.  Om bord skrev han dagbok, denne dagboka handlet om 
hjemlengsel, men allermest om lengsel etter kj�resten hjemme. P� bakgrunn av 
denne dagboka er det laget en utstilling hvor vi f�r oppleve � v�re om bord p� 
denne barken og hvordan dagliglivet artet seg p� en slik lang reise. 
  
Vi fortsatte opp noen trapper og ble plassert foran et 
stort bilde  av Stavanger fra 1865. Husene gikk  helt inntil sj�en, og 
sildemottakene l� tett i tett. Petrikirken var ikke ferdig bygget. 
Hetlandskirken som ble ferdig i 1852, kneiste p� toppen av bildet Vi fikk ogs� 
se en film da b�tene kom fullasta med sild inn til havna. Da ble det liv og 
r�re. Det betydde arbeid, mat p� bordet og velstand. Situasjonen ble godt 
framf�rt av moderne skuespillere. 
  
Den store seilskutetiden regnes for � v�re fra 1850 � 
1880.  I denne tiden hadde Stavanger en fl�te p� 600 skip som seilte p� alle 
verdenshav, 4-5000 arbeidet om bord i disse skipene.  Men det gikk tilbake med 
seilskutene, de ble utkonkurrert av dampskip. I 1880 kom Stavanger inn i en dyp 
finanskrise, mange ble arbeidsledige og mange sultet. Men liver gikk raskt 
videre. Fra 1881 bygget Stavanger St�beri & Dok. dampb�ter av jern i 
Spilderhusviken, og Rosenberg Mek. Verksted var p� den tiden et lite verksted i 
Sandvig� som produserte dampmaskiner og sm� dampb�ter. 
Hermetikkindustrien skj�t fart. I 1920 hadde Stavanger 72 
hermetikkfabrikker. 
Rosenberg Mek Verksted f�rte skipsbyggingen videre inn i 
den moderne tid med oljetankere som spesialitet. 
Her var mange flotte modeller av skip, men mest opptatt ble 
vi av Stavangerfjord, b�ten som kom med appelsiner til oss f�r jul etter 2. 
verdenskrig. Mange fikk smake sin f�rste appelsin den gang. 
                                      
    
Vi var ogs� innom kramboden til Monsen og  hans leilighet, 
rederikontoret og seilloftet. 
Alle var enig om at det hadde v�rt en opplevelsesrik 
utstilling, s�rlig takket v�re museumspedagog Ingrid L.M. Tjemsland som 
levendegjorde alt s� fint for oss. 
  
Referent Bj�rg R. Aksdal 
   
   
 
  
  |