Sommarturen 22.august – øyhopping i Ryfylke

På grunn av koronapandemien ble sommerturen dette året lagt til august istedenfor juni som vi har pleid å reise. Turen dette året ble øyhopping i Ryfylke med buss fra Ingvars Reiser. Turen gikk til Finnøy, Sjernarøyene  Ombo, Hjelmeland ,deler av Strand og gjennom Ryfast til Tasta. Formålet med turen var at vi skulle få nyte naturen og se hva Ryfylke har å by på og også  ha  litt sosialt samvær sammen, i disse koronatidene. Været var ikke det aller beste, men da vi satt i bussen det meste av tiden betydde det ikke noe særlig. Det var 43 medlemmer som ble med på tur denne gangen.

Turen startet fra Tasta med Ingvar Landa som sjåfør. Deretter gikk turen gjennom Ryfast over Rennesøy og inn i Finnfast til vi kom opp i dagen igjen på Ladstein i Finnøy. Først kjørte vi ned til kaien på Reilstad  deretter gikk turen videre rundt på øya. Vi kjørte forbi et enormt stort tomatgartneri, nærmest en fabrikk .Tomatproduksjon er jo Finnøy viden kjent for.

Ingvar Landa som er fra Finnøy fortalte om plassene vi kjørte forbi og han viste oss garden han vokste opp på og hytta si. Han fortalte også mange morsomme historier fra oppveksten sin på øya .

Han viste oss Hesby kirke som er en steinkirke fra 1200 tallet. Da vi passerte Sølvsmeden på Finnøy anbefalte han oss å ta en tur dit en annen gang . Vi kjørte i et variert og flott landskap på smale veier rundt på øya. På kaien ved det gamle handelslaget i Steinesvågen snudde bussen og tok snareste veien til fergekaien på Judaberg ,der vi skulle videre med ferge til Sjernarøyane som var neste hopp på turen vår.

Ferjeturen over til ferjeleiet på Sjernarøyane tok en time, da ferja først gikk innom Halsnøy og Eidsund på Ombo. På overfarten satt vi oppe i salongen slik at vi hadde utsikt til øyene omkring. Vi kjørte i land på Helgøy deretter over til Tjul og  Kyrkjøy. På Kyrkjøy stoppet vi for å se nærmere på den gamle kirka fra 1636. Utenfor den står det et minnesmerke over forfatteren Alfred Hauge, som vokste opp på Kyrkjøy. Ferden fortsatte så videre over Eriksholmen der det eneste huset med Jokerbutikken i hadde brent opp dagen før .Det var et trist syn i de ellers så idylliske omgivelsene.

Vi kjørte over stadig nye broer og smale veier og kom så til Aubø og videre til Bjergøy. Ivar fortalte en del fra stedene vi passerte på øyene, godt hjulpet av sidemannen Reidar Hammer, som kjente en del til Sjernarøyane. Vi kjørte så til Kyrkjøy og Sjernarøytunet for middag, dessert og kaffe

Sjernarøytunet var en ombygd låve som var veldig koselig innredet, og maten de serverte var aldeles nydelig. Koronareglene var også godt ivaretatt her slik som på bussen. Etter middagen gikk så ferden tilbake over bruer og smale veier til ferjeleiet på Helgøy og ferja til Eidsund på Ombo som var neste hopp på programmet.

Turen fra Helgøy til Eidsund på Ombo var ganske kort, så vi satt i bussen under overfarten. Fremme i Eidsund kjørte vi til Jørstadvågen . Vi kjørte ned til den gamle kaien . Det ble litt av en prøvelse for å få snudd bussen der, trangt og smalt som det var, men vår gode sjåfør klarte det . Deretter bar det videre på smale veier over øya. Det var et stort område med skog og vann som møtte oss på toppen av Ombo. Bandåsen er høyeste topp med 513.9 moh.  Den er nå Stavangers høyeste fjell, etter at Ombo er blitt en del av Stavanger kommune. Sjøen kunne vi ikke se ,bare store områder med vegetasjon som minte om områder andre steder i landet. Da vi kom over til Skipavik hadde vi så god tid til fergeavgang over til Hjelmeland at vi tok en tur ut til Tuftene. Her var det litt sprett bebyggelse langs veien, og  en del hytter. Det var sannelig litt av en bragd sjåføren gjorde her også for å få snudd bussen, slik at vi kunne kjøre tilbake til fergekaien på Skipavik. Ankommet Skipavik hadde vi tid og anledning til å strekke på bena før vi  skulle ta fergen over til Hjelmeland. En ny fergetur men med en gammel ferge, heldigvis gikk turen over til Hjelmeland fort. På Hjelmeland var det siste etappe på turen som startet og det var på helt andre veier enn der vi kom fra. Vi satt i bussen og så utover fjorden og landskapet gjennom Hjelmeland, Årdal og Tau til  Solbakk der vi kjørte inn i Ryfast på vei hjem til Tasta.

Det var en kjekk lørdag  med mange nye inntrykk fra vår egen kommune.

Turen ble vellykket på alle vis med både buss ,sjåfør, middagen og stemningen blant medlemmene.

Referent M.S.

Flere artikler fra samme kategori: Diverse arkiv

• Haustmøte 2023

18. oktober hadde me haustmøte der journalist og forfattar Bjørn Vidar Lerøen tok oss med inn i oljehistoria, både den lokale, nasjonale og litt den internasjonale delen. Rogaland og Stavanger har fått sin del av denne, der basen i Dusavik har vært og er ein viktig del av...

• Vandring på Arkeologisk Museum

Tirsdag 5. september, 2023, hadde me omvisning på Arkeologisk Museum med ein formidlar som fortalte om funn i distriktet, med spesielt blikk på det dei har funne på Tasta. Dette er dokumentasjon på at det har budt folk her i åravis. Hu kunne ikkje akkurat sei på kvifor ei...

• Vårmøte 19.april 2023

Tradisjon på vårmøtene: Alle syng "No livnar det i lundar", slik også i år. Rådgjevar i Redningsselskapet (NSSR), Tarjei Låstad Sandnes, fortalte oss historia til Redningsselskapet, som blei starta i 1891. Han presenter...

• Vårvandring til Grafisk Museum

Torsdag 12. mai i 22 var me 24 medlemmer som fekk ein greie omvisning, med Tonje som guide, på Hermetikkmuseet og Grafisk Museum, begge lokalisert i Gamla Stavanger. Grafisk Museum er i nye lokaler og nabo til Hermetikk...

• Vårmøte 20.april 2022

MEDLEMSMØTE I TASTA HISTORIELAG 20. APRIL 2022. Vårmøte ble avholdt i musikkaulaen på Tasta skole 20.april. Det var mange som hadde møtt opp denne kvelden, hele 53 medlemmer var...

• Årsmøte 2022

Vintermøte og Årsmøte i Tasta Historielag 16.februar 2022. Vintermøte i Tasta Historielag ble avholdt onsdag 16.februar 2022 i musikkaulaen på Tasta skole, i forbindelse med årsmøte.

• Historielaget 20 år

Marianne Wieser, mangeårig redaktør i påTastavis, framførte denne prologen på møte den 13. oktober,2021: Tasta Historielag 20 år v/Marianne Wieser

• Regnskap

År 2017 År 2018 Å...

• Protokoll

2011 2012-a

• Vedtekter for Tasta Historielag

Vedtekter for Tasta Historielag Vedtatt på stiftelsesmøtet 29.10.2001 Revidert på årsmøtet 15.02.2007 Revidert på årsmøtet 22.02.2012 Revidert på årsmøtet 17.02.2016 §1 FORMÅL Laget har som formål å fremme interessen for slektshistorie, lokalhistorie og kulturvern. Samle inn og ta vare på a...

• Tasta i gamle dager !

• Tasta-viså

Tasta-viså skrevet av Martin Motland i 1934 Melodi: Fjellveivisen Her på Tasta kan du tru, det e' skoie te å bu den så kjeme her e' ikkje idla faren. Du kan leva uden frykt,du kan sova ganske tygt , her e' lensmann og detektiv på garden. ...

• Stiftelsesmøte

Tasta Historielag, stiftelsesmøte, mandag 29.oktober 2001. På vegne av resursgruppen vil jeg ønske dere hjertelig velkommen til denne historiske kveld. Mitt navn er JKT, innfødt Tastabu. For å bli medlem av laget, trenger en ikke ha røtter på Tasta. Hovedsaken er ...

• Folketellinger for Tasta

FOLKETELLINGER FOR TASTA Sokneprestenes MANNTALL 1664 – 1666. NEDRE TASTA : Anders Stensen ( død ) Knut Ellefsen 18 år tjener Knud Simonsen, 68 år Torger Jonsen 12 år tjener Laurits Bergesen, 34 år H...

• Epilog ved Tasta historielags 10-årsjubileum

Ti år og fest med møje rabalder, men ti år – e det någe te alder? For Tasta e mette av alder og år, ja, heilt ner te steinalder historien går. Pionerane kom hit då isen smelta. De kom ifra sør – øve Rhinens delta og stopte på Tasta på slutten av ferden...

• Etablere historielag på Tasta

Tasta, 16.mai 2001. Undertegnede har lenge syslet med ideen om å etablere et historielag på Tasta. Etter mitt kjennska er vi nokså fattige på nedskrevet historie i lokalsamfunnet. Jeg er selv født og oppvokst på Tasta .Min bakrunn er 20 år i utenriksfart,8 årsom kaptein....

• Fiskerprosjektet. (møte nr. 2.)

Fredag 2. Februar (07) kl 1030 hadde ”fiskerigruppen” sitt andre møte hjemme hos Rolf Thorsen. Tilstede: Rolf Thorsen Einar Sivertsen Kristoffer Sivertsen Morten Thorsen Kåre L. Pedersen J.K.Torgersen (tidligere aktiv fisker)

• Fiskerprosjektet. Møte nr. 1

Tirsdag 21 november (06) kl 1000 hadde ”fiskergruppen” sitt første møte hjemme hos Rolf Thorsen, til stede:       Rolf Thorsen,       Morten Thorsen,       Einar Sivertsen,       J.K.Torgersen. Kåre Pedersen som også har sagt seg villig til å delta h...